Kolejnym etapem naszej podróży była Litwa. Państwo z trzema milionami mieszkańców położone nad morzem Bałtyckim bez wątpliwości powinno znaleźć się w programie wycieczki, której temat brzmi „Nasza droga do wolności – od totalitaryzmu do demokracji”. Tym razem zajmowaliśmy się blokiem tematycznym „Wydarzenia prowadzące do upadku totalitaryzmu”.
Oprócz pięknej stolicy Litwy – Wilna – mieliśmy także okazję zobaczyć inne miasta, m.in. Giełwany, gdzie znajdowała się szkoła biorąca udział w projekcie, Szyrwinty ,w których odbyło się spotkanie wszystkich grup z przedstawicielami władz lokalnych oraz Kiernów – dawną stolicę Litwy.
{loadposition galeria21}
Razem z innymi gośćmi – uczestnikami spotkania przez pięć dni byliśmy zakwaterowani w hostelu oddalonym o kilka kilometrów od centrum Wilna. Nie byliśmy sami, ponieważ w całym budynku mieszkali uczniowie pobliskiej szkoły. W jednym miejscu znajdowali się przedstawiciele aż 23 narodowości, dlatego każdy z uczniów władał co najmniej trzema językami, co jeszcze bardziej urozmaicało nam pobyt w miejscu, gdzie można było spotkać tak wiele kultur.
Drugiego dnia po śniadaniu wyjechaliśmy do Szyrwint, gdzie wszystkie grupy zostały mile przywitane przez przedstawicieli tamtejszych władz. Po wizycie w ratuszu udaliśmy się specjalnym żółtym busem szkolnym do szkoły w Giełwanach, gdzie już czekali na nas uczniowie. Po serdecznym przywitaniu nadszedł czas na prezentacje filmów zrobionych przez każde państwo biorące udział w projekcie. Po południu przyjechaliśmy do Kiernowa, gdzie zwiedziliśmy nowoczesne Muzeum Archeologiczne i spacerowaliśmy po niezwykłym terenie, który charakteryzował się wysokimi kopcami – pozostałościami po obronnym grodzie, położonymi nad zakolami Wilii. Po wizycie w Kiernowie jeszcze raz zawitaliśmy w szkole, w której oprócz kolacji czekała na nas nauka tradycyjnego tańca.
Nadszedł kolejny dzień i kolejne atrakcje. Z samego rana czekała na nas wizyta w Muzeum Narodowym – Zamku Wielkich Książąt Litewskich oraz w Katedrze Wileńskiej – miejscu pochówku wielkich książąt i królów Polski i Litwy. Po krótkim spacerze na terenie wileńskiego Starego Miasta udaliśmy się do Muzeum Ofiar Ludobójstwa, które znajdowało się w dawnej siedzibie KGB. Wieczorem zostaliśmy podjęci znakomitą, tradycyjną kolacją litewska. Ugoszczono nas w stylizowanej na starą gospodę restauracji, gdzie serwowano typowe dania kuchni litewskiej przy dźwiękach muzyki ludowej.
W niedzielę zwiedziliśmy wieżę telewizyjną, która dla Litwinów jest symbolem walki o wolność i niepodległość. Ta 327 metrowa konstrukcja, najwyższa w kraju, odegrała kluczową rolę w wydarzeniach z 13 stycznia 1991 roku, kiedy 14 cywilów zginęło, a 700 zostało rannych w wyniku szturmu wojska, gdy na wieść o zajęciu wieży przez Armię Radziecką zorganizowano protest. Obejrzeliśmy też litewski parlament, a przede wszystkim pozostałości barykad, przypominające o oblężeniu sejmu przez wojska sowieckie w 1990 r. Tego samego dnia pojechaliśmy do miejsca tragedii i zbrodni, gdzie w latach 1944-1947 potajemnie chowane były ciała osób więzionych, a następnie zamordowanych w więzieniach NKWD – Zespołu Pomnikowego Tusculanum.
Ostatnim zorganizowanym punktem wycieczki był wyjazd do Niemenczyna, gdzie czekało nas zwiedzanie sowieckiego bunkra, w którym znajduje się podziemne muzeum socjalizmu. Całe wydarzenie było zaaranżowane tak, abyśmy poczuli się jak ówcześni więźniowie polityczni. W ciężkich, niekiedy wilgotnych kufajkach musieliśmy słuchać się rosyjskiego oficera. Cała inscenizacja miała na celu uświadomienie nam absurdu, bezsensu i okrucieństwa reżimu komunistycznego.
Ostatniego dnia nasza grupa postanowiła zwiedzić Wilno polskim szlakiem. Zobaczyliśmy m.in. Ostra Bramę z obrazem Matki Boskiej Ostrobramskiej, Cmentarz Na Rossie, gdzie spoczywa wielu Polaków, w tym polskich żołnierzy poległych w walkach o Wilno, a także znajduje się grób matki Józefa Piłsudskiego wraz z sercem Marszałka, celę Konrada, budynek, w którym był więziony Adam Mickiewicz, Uniwersytet Wileński oraz Kościół św.Teresy.
Pobyt w Wilnie był dla nas prawdziwą lekcją historii, wzbogacił nasza wiedzę o kulturze i obyczajowości mieszkańców Litwy.
Malina Pedrycz, kl. 2e