Drużyna w składzie Michał Dowgiert, Marcel Kobylak, Aleksander Kocewiak, Paulina Magdziarz, Urszula Siwak oraz Wiktor Woźniak (wszyscy klasa 1 A) przystąpiła do IX edycji Turnieju Debat Historycznych Instytutu Pamięci Narodowej. Było to kolejne – drugie uczestnictwo drużyny z LXX Liceum Ogólnokształcącego im. Aleksandra Kamińskiego w tych rozgrywkach.
Zanim jednak odbyły się zawody, uczestnicy Turnieju wzięli udział w szkoleniu merytorycznym z części tez oraz w szkoleniu z debatowania (29 lutego 2024 roku). Ponadto drużyna miała do opracowania stronę propozycji („za” tezą) i opozycji („przeciw” tezie) dla czterech tez: 1. Decyzja o rozpoczęciu Powstania Warszawskiego była słuszna. 2. Wykorzystanie komiksów w edukacji historycznej przynosi więcej szkód niż korzyści. 3. Nazizm i komunizm wykazują więcej znaczących podobieństw niż różnic. 4. Pontyfikat Jana Pawła II istotnie wpłynął na upadek systemu komunistycznego w Europie Środkowo-Wschodniej.
21 marca 2024 roku, w Centralnym Przystanku Historia IPN im. J. Kurtyki odbył się Regionalny Turniej Debat Historycznych IPN. Uczestnicy (sześć drużyn z sześciu szkół ponadpodstawowych z Mazowsza) zostali podzieleni na grupy. Nasza drużyna trafiła do grupy z IX Liceum Ogólnokształcącym im. Klementyny Hoffmanowej w Warszawie oraz Katolickim Liceum Ogólnokształcącym im. Bł. Ks. Romana Archutowskiego w Warszawie.
Wyniki szczegółowe:
Teza 1. Decyzja o rozpoczęciu Powstania Warszawskiego była słuszna.
IX Liceum Ogólnokształcące im. Klementyny Hoffmanowej w Warszawie (propozycja) – LXX Liceum Ogólnokształcące im. A. Kamińskiego w Warszawie (opozycja): 191 pkt – 125,5 pkt.
Teza 2. Wykorzystanie komiksów w edukacji historycznej przynosi więcej szkód niż korzyści.
Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. Bł. Ks. Romana Archutowskiego w Warszawie (propozycja) – LXX Liceum Ogólnokształcące im. A. Kamińskiego w Warszawie (opozycja): 129,5 pkt – 144,5 pkt.
Drużyna reprezentująca nasze Liceum przegrała rywalizację w pierwszej debacie i wygrała w drugiej, co oznaczało zajęcie drugiego miejsca w grupie i brak awansu do finału rozgrywek. Jednak dzięki uczestnictwu w tym przedsięwzięciu uczniowie mogli zdobyć niezbędne doświadczenie, które zaprocentuje w przyszłości nie tylko w tego typu turniejach, ale także w codziennej edukacji.
Drużynie składamy serdeczne gratulacje za ogrom pracy włożony w przygotowanie tez debatanckich i życzymy powodzenia w przyszłości.
Opiekunem drużyny uczestniczącej w Turnieju był Piotr Skrobek – nauczyciel historii oraz historii i teraźniejszości.